Co to jest landing page?

15.09.2021

Co to jest landing page?

Landing page, często nazywa także stroną docelową (inne nazwy to strona lądowania, strona produktowa) to szczególny rodzaj strony internetowej. Jej głównym celem jest skłonienie odwiedzających do konkretnego działania poprzez prezentację określonych treści. Nie jest to strona firmowa, a raczej rozwinięta forma reklamy firmy.

Bardzo często strony typu landing page są wykorzystywane do zapisów na webinar, pobrania nowego e-booka, poinformowania o określonej promocji czy o wypuszczeniu na rynek nowego rodzaju produktu. Krótko mówiąc – mają zastosowanie w realizacji konkretnego, dość wąsko zakrojonego celu. Dobry landing page nie może więc istnieć bez przycisku CTA – call to action.

Landing page a wskaźnik konwersji

Najczęściej użytkownicy trafiają na landing page po kliknięciu w banner, reklamę czy link, których strona docelowa jest rozszerzeniem. Jej zadaniem jest uzyskanie jak najwyższego wskaźnika konwersji. Procesem konwersji będzie więc wykonanie jakiegoś określonego zadania. Może to być przykładowo zakup określonego towaru, rejestracja w serwisie, zebranie danych kontaktowych (np. przy zapisach na webinar), powiadomienie szerszego grona odbiorców o nowym produkcie czy o ofercie firmy. Wskaźnik konwersji jest więc wskaźnikiem efektywności landing lage. Przyjmuje się, że ok. 2-3% odwiedzających stronę wykona jedno z wymienionych powyżej, planowanych zadań.

Jak powinien wyglądać dobry landing page?

To, jak zbudować landing page zależy w największej mierze od tego, jaki cel ma on spełniać. Przed rozpoczęciem tworzenia strony docelowej należy zadać sobie pytanie kto będzie odbiorcą treści? Kogo chcemy przyciągnąć? Jakie kluczowe informacje chcemy mu przekazać? Niezaprzeczalnie każdy landing charakteryzuje się prostą budową. Nie posiada zazwyczaj klasycznego rozwiajanego menu. Stawia się raczej na przyciągającą wzrok grafikę oraz okrojony tekst. Tak jak w reklamie: użytkownik daje ci tylko kilka sekund, podczas których możesz go zainteresować albo stracić jego uwagę. Długie elaboraty czy skomplikowana kompozycja strony nie pomogą. Jeśli stawiamy za cel zebranie danych kontaktowych od użytkowników, należy pamiętać, że less is more – zbyt dużo pól kontaktowych do wypełnienia zniechęci odbiorców do wykonania zadania. Dodatkowo trzeba wziąć pod uwagę, aby teksty były maksymalnie skondensowane i rzeczowe. Główną uwagę powinien zwracać przycisk call to action (CTA). Powinien wyróżniać się na stronie kontrastowym kolorem, wycentrowaną pozycją i wielkością. Powinien zachęcać użytkownika do kliknięcia.